Akce

Aktuálně



 Často hledané výrazy

Aktuality

Kolářství - žebřiňáky, formanské vozy, loukoťová kola


Kolářství je dnes již zaniklé řemeslo, které se zabývalo výrobou a údržbou dřevěných žebřiňáků, vozů, sání a samozřejmě loukoťových kol.


Koláři také vyráběli také dopravní sáně, hospodářské nářadí jako jsou pluhy, brány, válce, trakaře, kolečka a nespočetné množství dalších výrobků, ale především LOUKOŤOVÉ KOLA.

Loukoťové kolo je kolo, jehož ráfek se skládá z jednotlivých částí - loukotí. Poskládání těchto dílů do kruhu tvoří ráfek kola, který pak většinou byl opatřen po obvodu ještě kovovou obručí. Ke každé loukoti pak zpravidla vede od středu kola jeden paprsek.

Žebřinák, koňský povoz, vůz

K výrobě vozů a dalších výrobků používali koláři houževnaté dřevo, zejména jasanové, jilmové, javorové. Jako „vazového“ dřeva uplatnili břízu. Tam, kde nepotřebovali houževnaté dřevo využívali bukové, dále velmi tvrdé a husté habrové a dubové. Na korby kočárů a části, které nepotřebují houževnatosti a nejsou vydány značnému namáhání, užívali topolové, smrkové i jedlové dřevo. Důležité bylo, aby bylo zcela bez kazu, pevné a houževnaté.

K vlastnímu zpracování používali tenká kulatá dřeva, silné fošny, špalky a klády, které štípali, rozřezávali a rozmítávali buď ručně, nebo na větších dílnách i strojově. Křivé součásti, které jsou v kolářství potřeba ve značném množství, zejména při výrobě kočáru, zhotovovali ohýbáním. Ohýbání se provádělo napařováním dřeva. V kotli, který stál opodál dílny, se topilo, pára se hadicí přiváděla asi do třímetrové dřevěné bedny, kde byly narovnány hotové dílce k napaření. Doba paření se měnila podle síly dřeva. Výrobky se ohýbaly podle forem, které se upevňovaly pomocí klínů a ztužidel. Poté musel dílec někde poblíž kamen řádně vyschnout. Potom se už získaný tvar nezměnil.

Historie kolářství

Už ve 12. století pracovali koláři úspěšně vedle zručných bečvářů, kotlářů a dalších řemeslníků.

V 15. století se kolář nevěnoval pouze výrobě loukoťových kol, ale zhotovoval celý vůz. Základními produkty kolářů byly menší i velké vozy, vozky, trakaře, řeznické špalky, ale i sáňky a lyže.  Kolář byl vedle kováře, s nímž nezbytně spolupracoval, pro vesnici nepostradatelný. Kolář vytvořil dřevěné dílo, které poté kovář okoval. 

V 19. století zůstávají koláři u tradičního kolářského sortimentu výrobků. Vyráběli součásti nebo celé hotové domácí i hospodářské náčiní, nářadí a dopravní prostředky.

V současné době toto krásné kolářské řemeslo již zcela vymizelo. Formanské vozy ani trakaře již nikdo nepoužívá.

Toužíte-li vlastnit loukoťové kolo, žebříňák, trakař nebo kolečko krásné dekorativní kousky, připomínající staré časy, navštivte e-shop www.keliwood.cz, kde najdete krásnou a funkční repliku loukoťového kola, žebřiňáku, trakaře i koleček, která podtrhne kouzlo a romantiku vaší zahrady.

Trakař, trakaře, dřevěný trakař, trakač, tragač, tragáč, kortoč, kortouč, radva

Kolečko, zahradní kolečka, dřevěné kolačka, kolec, kolca, kotouč, kortouč, radvánec, kolmaha


 

del.icio.us

Nejoblíbenější dřevostavby

Přihlásit se